रौनक गौराको

डीआर पन्त

डडेलधुरा — भदौरे झरीले भत्के/बिग्रेका बाटाघाटा बनिसके । मठमन्दिरदेखि घरआँगनसम्म चिटिक्क छन् । वारि डाँडा र पारि डाँडामा भोक्कर, नरसिंह, बिगुल, मृदंग र दमाहा गुञ्जिन थालेका छन् । यो गुञ्जन यति बेला गौरा पर्वले लिएर आएको हो ।

लालावाला पाल्न बिदेसिएका वा तराई झरेका कतिपय परिवार पनि गाउँ फर्किएका छन् । सदरमुकाम र स्थानीय बजारमा किनमेल गर्नेको घुइँचो छ । समृद्ध सांस्कृतिक पर्वका रूपमा मनाइने गौरा पर्वका अवसरमा गाउँगाउँमा विभिन्न भाका र लयमा देउडा घन्किन थालेका छन् । सबै वर्ग, जातजातिले मनाउने सांस्कृतिक संगमको पर्वले यति बेला सिंगो सुदूरपश्चिम गौरामय भएको छ ।

गौरापर्वका बेला गाउँगाउँमा रहेका मठमन्दिरमा महिला, पुरुष, बालबालिका भेला भएर विभिन्न लोकगाथा गाउने र देवीदेउताको पूजाअर्चना हुने गर्दछ । ‘गाउँगाउँमा बेग्लाबेग्लै गौरा हुन्छिन्,’ संस्कृतिविद् डा. भोजराज पन्त भन्छन् । जातीय सद्भाव, सामाजिक सद्भाव र सांस्कृतिक मिलनको रूपमा गौरा समूहगत रूपमा मनाइने पर्व हो ।

Yamaha

गाउँगाउँमा गौरा महोत्सव आयोजक समितिले पर्व मनाउनका लागि व्यवस्थापन गरिरहेका छन् । पञ्चमीका दिन पाँच प्रकारका अन्न भिजाएर बनाइने बिरुडासँगै सुरु हुने गौरा झन्डै एक हप्तासम्म धुमधामका साथ मनाइन्छ ।

धार्मिक पर्वका रूपमा मनाइने गौरा शिव पार्वतीको परम्परागत पूजासँगै डोटेली संस्कृतिमा देव जागरण पर्वका रूपमा समेत मनाउने गरिएको छ । बल, तील, गुभा, धान र साउंँका बोटबाट बनाइने गौरा र शिवका रूपमा काठको प्रतिमा स्थापित गरी एक हप्तासम्म पूजा गर्ने परम्परा रहेको छ ।

अविवाहित कन्याहरूले घर भित्र्याउने गौरा सेलाउँदा भने विवाहित बुहारीहरूले टाउकोमा नचाउँदै धार्मिक गीत गाउँदै स्थानीय मठमन्दिरमा लैजान्छन् । मठमन्दिरमा धामी, पुजारीहरूले गौरालाई विधिवत् विसर्जन गर्ने परम्परा रहेको छ ।

कुनै गाउसँग गौरा नभए धार्मिक विधिअनुसार गौरा हुने गाउँबाट माग गर्ने परम्परा रहेको पन्तले बताए । ‘यति पुरानो आदि सभ्यता र मौखिक रूपमा पुस्तान्तरण हुँदै आएका लोककाव्य अन्य कुनै पनि संस्कृतिमा भेटिँदैन,’ डा. पन्तले भने, ‘गौरामा गाइने लोककाव्यहरूको संग्रह बनाउने हो भने महाकाव्य नै निर्माण हुन्छ ।’ यो पर्वमा महिलाले गौरी र शिव पूजा गर्छन् । पुरुषहरूले विभिन्न देव गाथाहरू चैत र ठाडोखेलका रूपमा गाउँदै देवतारुलाई आह्वान गर्छन् ।

डोटेली संस्कृतिका शोधकर्ता डा. नरेन्द्रदेव भट्ट भन्छन्, ‘गौरा एउटा मात्र पर्व नभई सांस्कृतिक पर्वहरूको संगम पर्व हो ।’ रामायणकालीन सभ्यतासँग जोडिएका दर्जनौं लोककाव्यहरू गाइने र विविध संस्कृतिलाई गौरा पर्वमार्फत एकै ठाउँमा जोड्ने अद्भुत संस्कृतिको संगम मानिन्छ गौरा पर्व ।

हिमालय पुत्री गौरीले शिव प्राप्त गरेका लोककाव्य, त्रेता युगमा अवतार लिने भगवान् रामका कथा, भगवान् कृष्णका लीलादेखि महाभारतकालीन वीरहरूका पौराणिक गाथासँगै नेपाल एकीकरणका वीरहरूको लडाइँका गाथा गाइने यो गौरा पर्व डोटी प्रदेशमा रहेका बहुल सांस्कृतिक पर्वलाई एकै ठाउँमा जोड्ने पर्वका रूपमा युगौंदेखि मनाइँदै आएको संस्कृतिविद् डा. पन्तले बताए ।

‘गौरा आदिपर्व हो,’ ‘गौरा संस्कृति र डोटी प्रदेशको इतिहास’ पुस्तकका लेखक पं. दयानन्द पन्तले भने, ‘आर्य सभ्यताको सबैभन्दा पुरानो संस्कृति कालान्तरमा गौरा सभ्यताका रूपमा विकसित हुँदै आएको हो ।’ नेपालको सुदूरपश्चिममा मात्र नभई कर्णाली प्रदेश, भारतको कुमाउँ, गढवाल, हिमाञ्चलका केही भू–भाग हुँदै कश्मीरसम्म मनाउने परम्परा रहेको उनले बताए । कुमाउ, गढवाल र सुदूरपश्चिममा गौरा मनाउने परम्परा एउटै भए पनि हिमाञ्चल र कश्मीरमा भने केही भिन्न रहेको पं. पन्तले बताए ।

अमुक्ताभरण सप्तमीका दिन भित्र्याइने गौरा एक हप्तासम्म पूजाअर्चना गरी स्थानीय देवीदेवताका मठमन्दिरमा लगेर विर्सजन गरिन्छ । प्राध्यापक डा. भोजराज पन्त भन्छन्, ‘माइतबाट चेलीबेटी बिदा गरेजस्तै गौरा देवीको बिदाइ हुन्छ ।’

अचेल गौरापर्व देउडा र नाचगानमात्रै सीमित थालेको डडेलधुराका साहित्यकार कैलाश पाण्डेयको चिन्ता छ । भने, ‘पुरानो पुस्ताले चाडपर्वका बेला लगाउने पहिरन पनि लोप हुँदै गएको छ, गौरा पर्वको महत्त्वलाई जीवन्त राख्न र संस्कृति जोगाउन सामाजिक जागरण आवश्यक छ ।’

Esewa Pasal

प्रकाशित : भाद्र १९, २०७५ ०९:११
प्रतिक्रिया
पठाउनुहोस्
ADVERTISEMENT

उमेरका गल्तीहरू

कान्तिपुर संवाददाता

काठमाडौँ — समाजको उज्यालो भविष्यको रूपमा लिइन्छ युवाहरूलाई । थापागाउँस्थित कुञ्ज थिएटरमा भने यति बेला युवाहरूको अँध्यारो कथा मञ्चन भइरहेको छ ।

नाटक ‘वासुदेव’ ले अनेकौं कारणवश बाटो बिराएका युवाहरूको यस्तो अँध्यारो कथा भन्छ, जसलाई हेर्दै गर्दा दर्शक स्वयंले उकुसमुकुस महसुस गर्छन् । युवा उमेरमा गरिने गल्ती र त्यसले निम्त्याउने समस्यालाई नाटकले मूल विषय बनाएको छ ।

वासु र देव दुई जना मिल्ने साथीको कथा हो यो । यसैमा जोडिन आइपुग्छन् इशा र श्लेशा । लागूऔषध दुव्र्यसनीमा फसेका यी चार जना बाटो बिराएको सहरी युवा वर्गको प्रतिनिधि पात्र हुन् । एकपछि अर्को गल्तीको सिकार बनेका यिनीहरूको पीडादायी अवस्थाको चित्रण हुँदै जान्छ नाटकमा । तर, यिनीहरू के कारणले उमेरजन्य गल्ती गर्न विवश हुन्छन् भन्ने पक्षचाहिँ जति आउनुपर्ने हो त्यो नाटकमा देखिँदैन ।

तीव्र सहरीकरण र उपभोक्तावादी जीवन शैलीका कारण सहरी मध्यम र उच्च मध्यम वर्गमा ठूलो समस्या देखिँदै छ । आफ्ना सन्तानका लागि समय दिन नसक्दाको थुप्रै परिणाम रिहयाभ सेन्टरहरू चाहर्दा देख्न सकिन्छ ।

यसले भईखाई आएको समुदायका एकथरी युवा वर्गको निरासा र दिशाहीनतालाई संकेत गर्छ । नाटक ‘वासुदेव’ त्यही निराशा र दिशाहिनताको कथा हो । तीव्र बजारीकरण र त्यसले दिएको व्यक्तिवादी संस्कृतिका कारण सहरी युवा वर्ग कस्तो रिक्तता र विसंगत सोचाइका साथ हुर्किंदै छ भन्ने सन्देश दिन्छ नाटकले ।

आफ्नो परिवार र छोराछोरीभन्दा पनि बाहिरी मोजमस्तीमा मग्न बुबा, पति हुँदैहुँदै ब्वाइफ्रेन्डसँग छुट्टै बस्ने आमाको सन्दर्भले अहिलेको जीवनशैलीमाथि व्यंग्य गर्छ । नाटकका पात्रहरूको पारिवारिक पृष्ठभूमि यस्तै छ ।

प्रेम र यौनप्रति अहिलेको सहरी युवा पुस्ताबीच हुर्किंदै गएको उदारवादी मनोविज्ञान पनि नाटकमा छ । यद्यपि यस हिसाबले नाटकको केही संवाद र दृश्यहरूमाथि अश्लीलताको आरोप लाग्न सक्छ ।

दिनरात लागूऔषधको नशामा डुबिरहने युवायुवतीहरू जसरी बेहोसीमै यौनजन्य गतिविधि गर्छन्, चरित्रगत सापेक्षतामा उक्त दृश्यहरू सही भए पनि प्रस्तुति शैलीको उदारतामा भने प्रश्न उठ्नेछ । लागूऔषधको सिकार बनेका युवाहरूको मनोवैज्ञानिक उतारचढाव, उनीहरूको तनाव र जीवनशैली देखाउन भने नाटक सफल छ । सन्दीप श्रेष्ठले दुव्र्यसनीमा फसेको युवक देवको रूपमा अब्बल अभिनय गरेका छन् ।

आभा नेपाल र आयुष प्याकुरेलको अभिनयले पनि नाटकलाई गति प्रधान गर्छ । आभा छरितो रूपमा प्रस्तुत भएकी छन्, सुरभि सापकोटाको शरीर भाषा सुरुमा स्लो देखिए पनि अन्तिमतिर ठिकै लाग्छ ।

नाटकको कथानक पक्ष भने खासै बलियो छैन । तनावहरूको विकास क्रमलाई पनि सिर्जनात्मक रूपमा बुन्न सकिएको छैन । ध्वनि र प्रकाशमा चाहिँ केही नयाँपन पाइन्छ । सन्दीप श्रेष्ठकै लेखन रहेको नाटक फोर क्युब इन्टरटेन्मेन्टले प्रस्तुत गरेको हो । नाटक भदौ ३१ गतेसम्म मञ्चन हुनेछ ।

प्रकाशित : भाद्र १९, २०७५ ०९:१०
पूरा पढ्नुहोस्
प्रतिक्रिया
पठाउनुहोस्
ADVERTISEMENT
ADVERTISEMENT
ADVERTISEMENT